Cybersecurity risico’s voor 2023
Heb jij de laatste kerstaankopen al gedaan? Of wordt het nog even een laatste slag slaan? Heb je misschien op Facebook een prachtige aanbieding gezien, die perfect zou zijn voor jouw vriend of vriendin? Online winkelen is een geweldige manier om prijzen te vergelijken, koopjes te vinden en geld te besparen vanaf elke plek met een internet- of mobiele dataverbinding. Maar met de toenemende populariteit zijn ook de risico’s toegenomen: steeds meer mensen proberen je op te lichten of je kaartgegevens te stelen. Gelukkig kun je met een paar eenvoudige regels veilig online winkelen.
Tip 1: Let op keurmerken
In Nederland zijn 5 keurmerken voor webwinkels. Thuiswinkel Waarborg is met stip het bekendst: 96% van alle Nederlanders herkent het logo. Webshop Keurmerk volgt met 59%. De andere 3 zijn minder bekend: Webwinkelkeur 40%, Trusted Shops 19% en Qshops Keurmerk 4%.
De voordelen van een keurmerk
Als je koopt bij een webwinkel met een keurmerk heb je een aantal voordelen, zoals:
De webwinkel voldoet aan de wet
De 5 keurmerken controleren, bij aanmelding, of de website van de webwinkel aan de wettelijke eisen voor online kopen voldoet. Op de website moet bepaalde informatie staan, zoals contactmogelijkheden, recht op retour en wat je kunt doen bij klachten.
Tweezijdige algemene voorwaarden
Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk verplichten als enige het gebruik van tweezijdige algemene voorwaarden. Het voordeel van tweezijdige algemene voorwaarden is dat ze rekening houden met zowel de belangen van de webwinkel als de consument. Vaak staan er extra rechten in voor consumenten. Bijvoorbeeld een garantiebepaling en een laagdrempelige manier om geschillen af te handelen.
Klachtenbemiddeling
Kom je er met de webwinkel niet uit, dan kun je de klacht aankaarten bij de keurmerkinstantie. Die kan vervolgens bemiddelen.
Tip 2: Zwarte lijst van de politie
Vertrouw je het toch nog niet helemaal, dan kun je ook bij de politie terecht. Die heeft een zwarte lijst met malafide webwinkels waarover meerdere klachten zijn binnengekomen. Staat de verkoper hiertussen, dan is de kans groot dat je wordt opgelicht.
Tip 3: Mogelijkheid om achteraf te betalen
Wist je dat webwinkels verplicht zijn om een optie te geven om achteraf te betalen? Kijk goed naar de betaalmethodes van een webwinkel. Een echte winkel is namelijk verplicht om je de optie te geven achteraf te betalen, bijvoorbeeld via Riverty/AfterPay. Je betaalt dan pas als je het product hebt ontvangen. Dit moet voor minimaal 50 procent van het bedrag mogelijk zijn. Zie je die optie niet bij het betalen, dan loop je het risico dat je met een fraudeur te maken hebt.
Tip 4: Lees de reviews
Weet je nog steeds niet of je een site kunt vertrouwen, dan kun je altijd op zoek gaan naar de ervaringen van anderen. De meeste legitieme bedrijven hebben een eigen bedrijfspagina. Als je de naam van het bedrijf zoekt bij google, dan zou de bedrijfspagina tevoorschijn moeten komen. Dit is bijvoorbeeld de bedrijfspagina van Fastbyte. Ook kun je kijken op een site als Klachtenkompas, waarop klachten over bedrijven worden geplaatst.
Tip 5: Slachtoffer geworden? Meld het!
Ben je er toch ingetrapt en heb je bij een malafide bedrijf iets gekocht? Soms is het moeilijk door de bomen het bos te zien tussen al die webshops. Ben je slachtoffer geworden van internetoplichting aan- en verkoopfraude, dan kunt je op meerdere manieren aangifte doen; onder meer op een politiebureau. Of ga naar Politie.nl om online aangifte te doen.
Tip 6: Fastbyte helpt!
Fastbyte biedt verschillende oplossingen voor zakelijke gebruikers. Wij bieden bijvoorbeeld software om je mobiele telefoon te beveiligen middels MFA (Multi Factor Authenticatie), ook kunnen wij jouw zakelijke netwerk beschermen, je emailverkeer beschermen of een volledige bescherming inregelen via onze Watchguard EPDR. Neem vooral eens contact met ons op, voor een vrijblijvend advies!
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!