De klantuitdagingen

SPINO realiseert cloudtransitie en moderne werkplekken voor LTL Woodproducts

Familiebedrijf LTL Woodproducts is al meer dan 130 jaar specialist op het gebied van Europees, Tropisch en Noord-Amerikaans hardhout. De ruim 30 medewerkers van de houtimporteur in Nederland stapten onlangs onder begeleiding van SPINO over naar moderne werkplekken in de cloud. Evelien Koenen, CFO bij het bedrijf, vertelt over de aanleiding, aanpak en resultaten van deze stap.

Sinds 1894 is LTL Woodproducts een toonaangevende en innovatieve hardhoutimporteur. Met een breed productaanbod, jarenlange ervaring en passie voor hout is het uitgegroeid tot allround probleemoplosser van haar klanten. Of het nu gaat om interieur- en meubeltoepassingen, grond-weg en waterbouw of constructies, bij LTL Woodproducts ben je verzekerd van het juiste hout én deskundig advies.

LTL Woodproducts is ontstaan door de fusie van de houthandels Leyenaar Taapken BV en H. Lamaker’s Fijnhouthandel B.V. Evelien: “Mijn opa was een van de oprichters en mijn moeder en oom zijn ook bij het bedrijf betrokken. Na mijn opleidingen in bedrijfskunde en finance ben ik ingestapt in een combinatie van rollen: finance, logistiek, digitalisering en ICT. Die afwisseling is een van de dingen die het voor mij leuk maakt om hier te werken.”

De uitdaging

“Onze organisatie is compact, vrij traditioneel ook. Veel collega’s werken al heel lang bij ons, wat zeker gezien de krapte op de arbeidsmarkt heel fijn is. Het betekent ook dat mensen een vaste manier van werken hebben die ze niet zo één-twee-drie veranderen.

Dat zag je onder andere terug in onze ICT-omgeving: die was jarenlang met veel toewijding en vakmanschap opgebouwd door onze collega die daar verantwoordelijk voor was. Toen hij helaas ziek werd en zijn werkzaamheden niet meer kon voortzetten, kwamen we voor de uitdaging te staan om zijn kennis en verantwoordelijkheden op een toekomstbestendige manier vorm te geven.

De omgeving die hij had ingericht was degelijk en betrouwbaar, maar we merkten ook dat technologische ontwikkelingen snel gaan. Voor een bedrijf van onze omvang is het tegenwoordig niet altijd meer nodig om een eigen IT-manager in dienst te hebben. Bovendien wilden we de afhankelijkheid van één persoon verkleinen. Een ander aandachtspunt was de toegankelijkheid van informatie, vooral voor onze vertegenwoordigers die veel onderweg zijn.”